Olgiasca - Sotto Il Monte Giovanni 23 - Reisverslag uit Sotto il Monte Giovanni XXIII, Italië van Hans Well - WaarBenJij.nu Olgiasca - Sotto Il Monte Giovanni 23 - Reisverslag uit Sotto il Monte Giovanni XXIII, Italië van Hans Well - WaarBenJij.nu

Olgiasca - Sotto Il Monte Giovanni 23

Blijf op de hoogte en volg Hans

29 September 2017 | Italië, Sotto il Monte Giovanni XXIII

Vanochtend om 09.15 uur op de fiets
vertrokken van hotel naar de boot in Dervio, vertrek 10.35 uur naar Belaggio, aankomst 11.32 uur. Het Como meer is een heel groot meer, maar er zijn weinig plekken om bij het water te komen. Helaas is het zicht vanaf de boot beperkt. We doen met de boot voor Belaggio 3 dorpjes aan.

Aangekomen in Belaggio direct fors omhoog klimmen richting Lecco. Voor Lecco 2 tunnels door van 2100 en 1600 meter lang. Wat een herrie van auto's en vrachtwagens. Rijdt niet fijn, zeker niet nadat een vrachtwagen tijdens het passeren van ons een extra dot gas geeft. Aangekomen in Lecco wat gegeten aan het water.

We gaan met het veer dat toegeschreven is aan Leonardo da Vinci naar de overkant. De boot is jaren geleden gerestaureerd en in oude stijl teruggebracht. De boot wordt louter voortgestuwd door de stroming van de rivier. Zie foto's.

Na het veer is het fors klimmen. Daarna weer behoorlijk omhoog en dan komen we in de buurt van een Agriturismo waar we voor vannacht geboekt hebben. Nog 2 km fors klimmen naar de ingang. Blijkt dat het vanaf de ingang nog 1 km is tot de Agriturismo. We zien het liggen, maar fietsen kan niet op deze stijle weg, dus wij naar boven lopen. Helm af, fietsjasje uit en gaaaaaan. Boven aangekomen hebben we een prachtig uitzicht over de gehele streek. Zie foto's.
Hebben we ook nog de bovenste kamers, trappen op met de bagage en nu eerst lekker douchen.

Ik constateer nu dat in de plaatsnaam Monte staat. We gaan in het vervolg ook letten op de hoogte van onze overnachtingen. Paus Giovanni de 23ste heeft hier gewoond en het is een bedevaartplaats.

We hebben zin in een biertje, maar het is een wijnboerderij, dus geen bier. Hele aardige mensen, het is een familiebedrijf. Lekker gegeten, alles biologisch en lokaal, nu ga ik slapen.

Totaal 58km gefietst, ongeveer 10km met de boot en 1 km lopen.

• 30 September 2017 - 19:29

Marcel:

Ziet er weer prachtig uit. En over de Alpen. Geweldig.